Det finnes ulike aldersgrenser for å begynne med motorsport i Norge. Gokart kan man kjøre allerede fra seksårsalderen av, mens bilcross må man vente med til en er fylt 16. Man kan også begynne med ungdomsrally som 16-åring, og man behøver ikke førerkort.
På den annen side trengs det lisens for å begynne med bilsport. Dette kan fås ved å ta kurs hos Norges Bilsportforbund. NBF kan også by på info om de forskjellige grenene innen bilsport, hvor baner er å finne, når og hvor ulike løp avholdes, og regler som må følges.
Nødvendige utgifter når man driver med bil
De ulike grener medfører ulike kostnader. Blant de billigste grener finner vi gokart, autoslalåm og bilcross. Gokart, som er grenen mange begynner med, kan gjøres billig ved at man kjøper brukt utstyr. For de yngste kan utstyr havne på under 10 000, og det skal gå an å kjøre en hel sesong for under 20 000. Vanligvis trenger man ikke nye dekk til hvert løp.
Når det gjelder autoslalåm kjører man sin egen bil, og da trenger man som regel bare å bruke penger på drivstoff, samt betale startkontingenten til løpene. Dermed trenger man totalt bare å punge it noen tusenlapper i året for å drive med denne grenen.
Bilcross er også relativt billig å drive med. Et unikt aspekt ved denne grenen er at bilene selges etter fullført løp. For å kunne legge inn et bud, må man som regel ut med 375 kroner. Blir man så trukket ut, kan ønsket bil kjøpes for rundt 9000 kroner. Det er ikke under mange andre sammenhenger at man kan få en vinnerbil til en så billig penge.
De mest ambisiøse bruker likevel langt mer enn 9000 på bilene sine for å gjøre dem i stand til å vinne – selv om de kan miste bilen for bare 9000 kroner etter endt løp. Å drifte bilene som brukes i bilcross kan også gjøres for en rimelig billig penge. 4 dekk kan vare en hel sesong, mange sjåfører fikser på bilene sine selv, bilene fraktes ofte på traller, og kontingenten som må betales før hvert løp, koster under tusenlappen.